iValdres, logo
Mål
Rundtur
Varighet
Turen er 18 km med 250 meter høydeforskjell.

Strøen, Hedalen

Skrevet av Jørn Damslora

Denne turen inneholder et fantastisk fint stiparti langs Strøen. Et ”must” for alle terrengsykkelentusiaster i området. Det er også 3 km på asfalt.

Fra Hedalen kjører man mot Nesbyen. Når man kommer oppe en bratt bakke står det skilt til Vassfaret- Strøen. Der kan man parkere.

For dere som holder til på Bagnssiden kan man kjøre Sameigevegen (Lundebygda-Hølevann-Nesbyen) mot Nesbyen (bomvei, med kontantbetaling som enenste mulighet). I møtet med Nes – Nesbyveien velger man venstre og kjører mot Hedalen. Etter en stund kommer man på asfalt. Etter 3 km på asfalt er du ved Vassfaret-Strøenskiltet. Parker der.

Følg veien mot Vassfaret og Strøen. Etter nesten 5 km og 175 høydemeter nedover skal du nå til høyre. Det ligger et lite grustak på høyre side i krysset. Etter 1 km på denne veien kommer det en låst bom. Nå kommer snaut 4 km med fantastisk terrengsykling. En gammel ferdselsvei langs Strøen er i ferd med å vokse igjen.

De neste 2 km går på små grusveier opp mot Nes-Nesbyveien. Like før hovedveien er det en bom (20,6n-23,4ø). Denne står i bunnen av en bakke. Sykler man motsatt vei av beskrivelsen er det viktig å være oppmerksom på denne bommen, da den kommer brått. Den står faktisk i bunnen av en bakke uansett hvilken vei man kommer 

I møtet med Nes-Nesbyveien tar du til høyre og sykler de siste 7 km, derav de 3 siste på asfalt, til bilen.

Tips for turen: Er været godt så kan du besøke Playa del Strøen. Det er en flott badestrand.

En liten avstikker til Fønhuskoia kan absolutt være en ide. Er du DNT-medlem, så kan du jo overnatte der om du startet turen langt unna.

Les flere beskrivelser fra Jørn Damslora
camerastoremagnifiermenuhighlight linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram